Somu režisors – brīvmākslinieks Kristians Smedss (Kristian Smeds, 1970) ir viens no biežākajiem un gaidītākajiem mūsu festivāla viesiem. Rīgā jau spēlēta gan roka balāde Voiceks (2003), gan pareizticīgo leģenda Svētceļnieks (2005), gan neordinārais Kaijas traktējums Von Krahl teātra izpildījumā (2007). Šobrīd Smedss ir viens no vadošajiem un starptautiski vispazīstamākajiem somu režisoriem, kurš strādā visā Eiropā un kura darbu retrospekcija iekļauta progresīvā Berlīnes Hebbel-am-Ufer teātra 2009/2010 gada sezonā.
Pēc dramaturģijas un režijas studijām Somijas Teātra akadēmijā 90. gadu sākumā Smedss 1996. gadā nodibināja Takomo teātri Helsinkos, bet no 2001. līdz 2004. gadam bija labi novērtēts Kajāni pilsētas teātra mākslinieciskais vadītājs. Kopā ar draugiem balss mākslinieku Juhu Valkepā, grafiķi Tero Nauhu un radio dīdžeju un gaismu mākslinieku Pjetu Pjetainenu viņš izveidoja neformālu apvienību Houkka Bros, kas iestudējusi trīs performanču sēriju par pasaules svētajiem, bet savas izrādes Smedss šobrīd iestudē ar apvienības Smedsensemble vārdu. Pretrunīgākais un satriecošākais pēdējā laika darbs ir Nezināmā kareivja iestudējums Somijas Nacionālajā teātrī, kas vērtēts kā viens no drosmīgākajiem un nozīmīgākajiem notikumiem Eiropas teātrī. Smedss aktīvi strādā arī ārpus Somijas. Starptautisku atzinību guvusi gan Lietuvā iestudētā Smedsa izrāde Skumjas dziesmas no Eiropas sirds (2006) – aktrises Aldonas Bendoriūtes soloizrāde, veidota pēc Dostojevska romāna Noziegums un sods, gan Čehova Kaija Von Krahl teātra interpretācijā Igaunijā. 2009. gadā pirmizrādi piedzīvoja grandiozs Smedsensmble un Kaai teātra (Brisele) sadarbības projekts Mentālā Somija, bet vasarā režisors ar lielisku aktieru komandu atkal strādāja Viļņā un atkal pievērsās Čehovam.
Smedsa izrādēs, vai tie būtu daudzslāņaini lielās skatuves uzvedumi kā Voiceks un Trīs māsas Kajāni teātrī, vai nelielai publikai domātie Houkka Bros. reliģiskie stāsti, domas dziļums un precizitāte savienota ar somiski huligānisku temperamentu. Viņam raksturīga spēja ierastās lietās un sižetos atklāt jaunu saturu. Un vienmēr neiztrūkstošs ir Smedsa humors.